Zeist heeft met ‘VERSTAXI’ nieuwe boodschappendienst

Zeist heeft met ‘Verstaxi’ een nieuwe boodschappendienst. Op die manier worden producten van onder andere de lokale slager, bakker en kaasboer tot aan de voordeur gebracht. Verstaxi is een idee van slager Dick van Dolder uit Zeist, die met de dienst de concurrentie aangaat met onlinebedrijf Picnic en de bezorgtak van bedrijven als Albert Heijn en Jumbo. Inmiddels is de website van Verstaxi online. Er wordt volgens de website onder andere geleverd in Driebergen. Foto: Verstaxi.

Bezorgplatform Verstaxi van start in Zeist

Bezorgplatform Verstaxi van start in Zeist

Thimo Sonius en Dick van Dolder, de initiatiefnemers van Verstaxi Zeist.,

ZEIST – In Zeist is vandaag (dinsdag) bezorgplatform Verstaxi van start gegaan. Het platform verenigt lokale versondernemers, wie een bakker, groenteman en slager, en dient als lokaal antwoord op de opmars van websupers.

In Distrifood legden Dick van Dolder en Thimo Sonius, de initiatiefnemers van Verstaxi, vorige maand al uit waarom ze het platform hebben opgezet. In Zeist rijden inmiddels dagelijks bezorgers van AH, Jumbo en Picnic af en aan. ‘Als we niets doen, voorzie ik dat er over 25 jaar amper nog kleine winkeliers zijn’, zegt Dick van Dolder. Hij heeft al met lede ogen het aantal speciaalzaken zien afnemen. ‘8 jaar geleden telde Zeist nog zeker 10 groentewinkels, nu zijn het er vier.’

‘In het weekend in de rij, door de week minder’

De speciaalzaken die meedoen, verdienen nog steeds een goede boterham. ‘Op vrijdag en zaterdag hebben alle winkels het druk, klanten komen voor de gezelligheid en het advies. Bij ons in de slagerij staan ze in de rij, maar door de week is dat minder en hebben we ruimte. Mensen hebben dan vaak geen tijd om een aantal winkels langs te gaan. Ook niet omdat die om 18.00 uur sluiten. Daarom kiezen zij voor de supermarkt en thuisbezorging.’ Net als andere winkeliers hoort hij geregeld dat er wel behoefte is. ‘Ook omdat een specialist nog advies geeft. Er lopen niet alleen maar kinderen rond die van niks weten, zoals in de supermarkt.’

Laagdrempelige instap

De winkels die gezamenlijk gaan bezorgen, zijn lokaal zeer bekende zaken, zoals Bakker Albert, agf-zaak Groentelein, Vishandel Vossole, Notenspecialist C’est Bon, een slijter, toko en een poelier en kaasspecialist. ‘We gaan geen kruidenierswaren bezorgen. De bezorgservice moet het visitekaartje zijn van ambachtelijke winkels en de winkels moeten het visitekaartje van de bezorgservice zijn. Het moet elkaar versterken. Om mee te mogen doen, moet je ook een voordeur hebben, een fysieke winkel.’ De instap is laagdrempelig. De fee die de winkelier betaalt, is een percentage van de omzet. ‘Hoe hoog dat wordt, is in overleg.’ Voor een naar keuze extra vast bedrag per maand wordt marketing verzorgd. ‘Dan mag je bijvoorbeeld flyers toevoegen en kom je eventueel in advertenties te staan.’

Gebundelde bezorging

Voor klanten is de drempel ook relatief laag. Ze hoeven niet voor een bepaald bedrag te besteden. De bezorgkosten variëren van €3 tot €5, afhankelijk van welk van de vier tijdvakken, tussen 12.00 en 22.00 uur, zij kiezen. ‘Zo willen we het sturen dat we gebundeld kunnen bezorgen, vooral in omliggende plaatsen als Soesterberg’, zegt Sonius. Hij heeft een internetbedrijf, bouwt de webwinkel en regelt de backoffice en logistiek. ‘Dan kunnen we efficiënte routes langs winkels en klanten rijden.’

Verstaxi van start met twee wagens en twee fietsen

Verstaxi begint met twee bestelwagens en twee elektrische bakfietsen. ‘Die bakfietsen gaan we in Zeist zelf inzetten en komen ook van een lokale fietsenhandel. Op termijn willen we ook met elektrische busjes gaan bezorgen, maar dat was nu nog te duur, want we willen alles uit eigen middelen financieren.’ De service biedt volgens de twee lokale, ambachtelijke winkels nieuwe kansen. ‘Door de bestellingen te bundelen wordt het voor iedereen makkelijker en voordeliger en kun je als winkelier extra service leveren. Ons doel is ook dat extra klanten in de winkel oplevert omdat klanten de kwaliteit waarderen.’

Belangstelling uit Amsterdam en Limburg

Bij succes willen Thimo Sonius en Dick van Dolder het concept naar andere plaatsen uitrollen. ‘Er is al belangstelling van versspecialisten uit Amsterdam en ik heb ook al iemand uit Limburg gesproken’, zegt Van Dolder.

Lokale bakkerij en visboer bezorgen met ‘verstaxi’


Vanaf vandaag rijdt ‘ie rond: de eerste verstaxi. In Zeist brengt het gele busje producten van de kaasboer, slagerij en lokale bakkerij aan de deur, dat schrijft RTV Utrecht. Volgens oprichter Dick van Dolder bezoeken veel mensen dit soort winkels alleen in het weekend, Maar doordeweeks hebben ze geen tijd om naar de bakker of de visboer te gaan. Volgens hem biedt de verstaxi een oplossing voor kleine ondernemers en hun vaste klanten. Bezorgdiensten zijn populair, en juist daarom moeten retailers samenwerken om de concurrentie aan te kunnen.

Bron: https://hetnieuwsvandevooruitgang.nl/2019/02/verstaxi-helpt-lokale-winkeliers/

Lokale boodschappendienst Verstaxi gestart in Zeist

verstaxi-ecomerce-nieuws

Vandaag is in Zeist het lokale bezorgplatform Verstaxi van start gegaan. De online boodschappendienst is een initiatief van slager Dick van Dolder en ondernemer Thimo Sonius. Met Verstaxi willen ze een lokaal antwoord vormen op de online bezorgdiensten van onder meer Albert Heijn en Picnic.

Verstaxi brengt verse producten van lokale ambachtelijke winkels bij de klanten thuis. Zo werkt het op dit moment samen met een bakker, slager, groenteboer, slijterij en vishandel. Alle vijf zijn ze gevestigd in Zeist.

‘Als ondernemer moet je hierin meegaan’

Tegenover RTV Utrecht vertelt mede-oprichter Dick van Dolder dat hij merkte dat consumenten steeds vaker hun spullen online kopen en dat je daar als ondernemer in mee moet gaan. “Of je staat stil en gaat achteruit, of je gaat mee met alles en daarom zijn we dit gaan doen”, zo vat hij het ontstaan van Verstaxi samen.

Via Verstaxi.nl kunnen consumenten lokale producten bestellen. Het is mogelijk om artikelen van meerdere winkels in één winkelwagentje te stoppen. De bestellingen worden van dinsdag tot en met zaterdag tussen 12:00 en 22:00 bezorgd en betaling gebeurt door middel van pinnen aan de deur.

‘Lokale ondernemers hebben bestaansrecht omdat ze kwaliteit leveren’

In een eerder interview met AD Utrecht liet Van Dolder al weten dat de Verstaxi puur gezien moet worden als een aanvulling voor de winkel. “De bezorgdienst gaat niet de plek van de winkel innemen. Lokale ondernemers hebben bestaansrecht omdat ze kwaliteit leveren. In die zin is een online supermarkt als Picnic ook geen directe concurrent. Onze producten zijn veel beter. Maar we gaan qua prijs zeker wel concurreren”, zo zei hij.

Bron: https://www.ecommercenews.nl/lokale-boodschappendienst-verstaxi-gestart-in-zeist/

Nieuwe boodschappendienst in Zeist brengt verse producten aan huis

Foto: VersTaxiFoto: VersTaxi

ZEIST – Zeist is vanaf vandaag een boodschappendienst rijker. ‘Verstaxi’ brengt producten van onder andere de lokale slager, bakker en kaasboer tot aan de voordeur.

De lokale bezorgdienst moet de strijd aangaan met bedrijven als Picnic, Albert Heijn en Jumbo die nu al supermarktproducten thuisbezorgen. Het idee komt van slager Dick van Dolder uit Zeist, maar meerdere ondernemers doen mee.

Het moet juist een verrijking zijn voor de klant”

Dick van Dolder

Van Dolder merkte dat consumenten steeds vaker spullen online kopen. “Daar moet je in mee. Of je staat stil en gaat achteruit, of je gaat mee met alles en daarom zijn we dit gaan doen”, legt hij uit. Via de website kunnen consumenten straks producten kopen. Het is daarbij niet de bedoeling om mensen de winkels uit te jagen. “Het moet juist een verrijking zijn voor de klant. Als zij tot 19.00 uur ’s avonds moeten werken en thuiskomen, moet het eten ook bezorgd kunnen worden.”

ENTHOUSIAST

Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing op Nyenrode Business Universiteit in Breukelen is enthousiast over de Zeistse verstaxi. “Het is een stap in de goede richting, want je biedt een extra service en je maakt het makkelijk voor ze om dingen bij je te kopen. Het wordt bezorgd en dan van meerdere winkels tegelijk. Het is een enorme stap in de goede richting.”

Koelemeijer denkt dat dit de toekomst is voor de zelfstandige winkelier. “Sowieso moeten retailers veel meer samenwerken en denken in termen van een platform waar consumenten makkelijk toegang tot kunnen krijgen.”

De eerste klanten voor de verstaxi kunnen zich nu al aanmelden. Dick hoopt morgen de eerste producten te kunnen leveren. Aan enthousiasme in ieder geval geen gebrek. “Onze slagerij bestaat al 115 jaar en is van vader op zoon gegaan. Ik ben de vijfde generatie en van het ondernemen, dus ik vind het leuk om door te blijven denken en innovatief te blijven. Ik denk dat dit innovatief is”, besluit Van Dolder.

Vanmiddag gaat de site van verstaxi online en gaat de zaak van start.

 

Bron: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1884753/

Slager Dick verenigt lokale ondernemers in strijd leegstand

Vers Taxi Zeist - Danny Wendt Nieuwsbode Zeist

door Danny Wendt Zeist – ”Het wordt voor lokale ondernemers steeds lastiger om rond te komen door de komst van onlineshopping. Het gevolg hiervan is dat er steeds meer leegstand komt in het algemene straatbeeld”, begint Dick van Dolder. De slager van zijn 250 jaar oude familiebedrijf slagerij Den Dolder ziet dat het in Zeist de verkeerde kant op dreigt te gaan en komt daarom op 26 februari met een antwoord: samen met acht andere lokale speciaalzaken start hij de Verstaxi.

De Verstaxi heeft nog geen bezorging gedaan, maar is nu al meer dan populair. Trots laat Dick zijn artikel uit het AD zien, dat een dag eerder is geplaatst. In het komende halfuur hangen Hart van Nederland en Nu.nl ook al aan de telefoon. Grappend noemt zijn collega hem al een bekende Nederlander. Toch is de aandacht niet voor niks. Het komt niet vaak voor dat lokale ondernemers zo nauw samenwerken als Dick heeft bedacht.

Samenwerken doen de bedrijven zeker. Dick vertelt hoe de taxi en samenwerking verloopt: ”Klanten bestellen 24 uur van te voren via verstaxi.nl het voedsel dat ze willen. Brood van de bakker, groente van de groenteboer en vlees van de slager bijvoorbeeld, allemaal verse producten. Dan gaat de taxi langs al de speciaalzaken uit Zeist om de bestelling bij elkaar te sorteren en vervolgens voor enkele euro’s verzendkosten te bezorgen bij de mensen thuis. Doordat de lokale bedrijven hun producten samen aanbieden hopen wij meer omzet te maken, zodat de ambachtelijke middenstand kan blijven bestaan.

Dick is met dit idee gekomen omdat hij doordeweeks nauwelijks klanten heeft: ”Ik ben zoals de meeste speciaalzaken maar tot zes uur ’s avond open. Er zijn amper gezinnen in Zeist waarvan het eten voor zes uur op tafel staat. Mensen hebben geen zin om na een lange werkdag nog even het eten op te halen bij de slager, groenteboer en de kipspecialist. Die hebben in de supermarkt alle producten op één plek en kiezen meestal dus niet voor ons. ‘Dat kan anders’, dacht ik en besloot om het eten juist naar hen toe te brengen. Hierdoor hoop ik minder afhankelijk te worden van de zaterdag en vrees ik dus minder voor een leegstand. Ik hoop dat binnen nu en een jaar de Verstaxi landelijk rijdt.” www.verstaxi.nl.

 

Bron: https://www.nieuwsbode-zeist.nl/reader/59281/982879/slager-dick-verenigt-lokale-ondernemers-in-strijd-leegstand

 

Ondernemers Zeist bundelen krachten in online bezorgdienst

Ondernemers Zeist bundelen krachten in onlinebezorgdienst - VERS TAXI

Initiatiefnemers Thimo Sonius en slager Dick van Dolder van Verstaxi.nl. © Mel Boas

Negen Zeister ondernemers slaan de handen ineen en beginnen een eigen bezorgdienst met regionale, maar vooral ook verse producten. Onder de naam verstaxi.nl gaat de bezorgdienst op 26 februari van start.

 

Verstaxi.nl is een antwoord op bezorgdiensten als Albert (Albert Heijn) en Picnic die meer en meer actief worden in Zeist en omgeving. De nieuwe dienst is een unieke samenwerking van lokale ondernemers die, volgens slager Dick van Dolder, nog niet eerder in Nederland is vertoond.

Van Dolder van de gelijknamige slagerij aan de Bergweg in Zeist is samen met Thimo Sonius bedenker van de lokale bezorgdienst. „Ruim drie jaar geleden borrelde het op toen we samen zaten te bomen’’, vertelt Van Dolder. Sonius en Van Dolder kennen elkaar al lang. Sonius had eerst een cateringbedrijf en kocht zijn vlees altijd bij Van Dolder. ,,Inmiddels heb ik een internetbedrijf, maar ik ben klant gebleven van de slagerij. Dus we bleven elkaar zien’’, vertelt Sonius.

Ouderwets druk

Picnic en Albert winnen doordeweeks terrein ten opzichte van de lokale middenstand. Iets wat Van Dolder bezighoudt. ,,Op vrijdag en zaterdag is het nog ouderwets druk in de winkels van de lokale bakker, slager en groenteboer, maar doordeweeks is het toch een stuk rustiger.’’ Als de klant dan niet naar de winkel komt, komt de winkel wel naar de klant, was de gedachte van Van Dolder. En zo werd het lokale plan geboren.

,,Het is puur een aanvulling voor de winkel’’, vertelt Van Dolder. „De bezorgdienst gaat niet de plek van de winkel innemen. Lokale ondernemers hebben bestaansrecht omdat ze kwaliteit leveren. In die zin is een online supermarkt als Picnic ook geen directe concurrent. Onze producten zijn veel beter. Maar we gaan qua prijs zeker wel concurreren’’, benadrukt Van Dolder.

De bakker, de slager, de groenteboer, maar ook de lokale wijnhandel en de visboer doen mee. Net als de plaatselijke toko en de kaasboer. Vers is het toverwoord. Alles is vers. Geen fabrieksbrood, geen ingeblikte groenten. Kwaliteit staat voorop. Veel van de producten komen ook nog eens uit de regio. Zo betrekt Van Dolder een deel van zijn vlees van een Driebergse slachter. En ook de groenteboer koopt regionaal in.

Onze producten zijn veel beter dan die van Picnic

Dick van Dolder, medeoprichter verstaxi.nl

En dat alles wordt zoveel mogelijk bezorgd op elektrische bakfietsen. „Lokaal gekocht. Bij het Rijwielpaleis in Zeist. We hebben ook twee bestelauto’s’’, vertelt Sonius. „Bestuurd door lokale vutters. Het is de bedoeling dat we een vertrouwensband opbouwen met de klanten. In toekomst gaan we zeer waarschijnlijk zelfs helemaal elektrisch rijden.’’

Vier bezorgmomenten

Vanaf 26 februari gaat de website verstaxi.nl live. Dan kunnen klanten van alle deelnemende winkels producten afnemen. De winkeliers zorgen er zelf voor dat alle producten worden omschreven en worden gefotografeerd. Er zijn vier bezorgmomenten waaruit de klant kan kiezen. De chauffeur rijdt dus vier keer per dag langs de ondernemers om zo het bestellijstje af te werken. Per klant wordt een mand gevuld en afgeleverd. Verstaxi.nl richt zich naast Zeist vooral op dorpen zonder of met minimale voorzieningen, zoals Bosch en Duin, Huis ter Heide, Odijk en Soesterberg.

 

Bronhttps://www.ad.nl/utrecht/ondernemers-zeist-bundelen-krachten-in-onlinebezorgdienst~a46da2aa/